- ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΣΥ.Κ.Π.Ε.Β.Ε. 7 ΙΟΥΝΙΟΥ 2018
- Συνάντηση με Γεν. Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας
- Στάση εργασίας 11 Μαίου 2018
- Μεταθέσεις Καθηγητών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
- Κινητοποιήσεις Παρασκευή 30-03-2018
ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ-ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Με μεγάλο ενδιαφέρον περιμέναμε τα Νέα Προγράμματα Σπουδών που θα εφαρμόζονταν στο Νέο Σχολείο, ελπίζοντας ότι όντως κάτι νέο θα δούμε! Με έκπληξη, βέβαια, αντικρίσαμε την «ΠΡΟΤΑΣΗ Β’» στο πεδίο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΕΧΝΗΣ, όπου ένα συνονθύλευμα όλων των καλλιτεχνικών μαθημάτων έρχεται να αντικαταστήσει τα μαθήματα της Μουσικής, της Θεατρικής Αγωγής και των Εικαστικών!
«Σολ-Μι Ντο-Λα, Διαβάζω-Γράφω, Ακούω-Τραγουδώ»: μια Πρόταση Διδασκαλίας της Θεωρίας, του Σολφέζ και του Ντικτέ στο Δημοτικό Σχολείο μέσα από 100 Ελληνικά Παραδοσιακά Τραγούδια:
Φανή Μώραλη, Γιώτα Τηγανούρια
Καθηγήτριες Μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Ένα από τα βασικά μέρη του μαθήματος της μουσικής είναι η διδασκαλία της μουσικής γραφής και ανάγνωσης. Ο εκπαιδευτικός της μουσικής στο δημοτικό σχολείο καθώς δεν υπάρχει ακόμα συγκεκριμένο υλικό, καλείται να οργανώσει μια σειρά μαθημάτων για να διδάξει τα βασικά θεωρητικά στοιχεία της δυτικής σημειογραφίας και να βρει ένα αντίστοιχο υλικό( μελωδίες, τραγούδια) πάνω στο οποίο θα βασίσει τη μουσική πράξη. Όσον αφορά στο θεωρητικό μέρος δεν έχουμε και πολλές επιλογές, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο θα διδάξουμε τις βασικές ρυθμικές αξίες, το πεντάγραμμο, κ.λ.π. Ποιό θα είναι όμως το υλικό που θα χρησιμοποιηθεί για να περάσουμε από τη θεωρία στην πράξη και πώς θα συνδυαστούν αυτά τα δύο; Προτείνουμε, μια μέθοδο η οποία στηρίζεται στις εξής επιλογές:
«Η μουσική εκπαίδευση στο ελληνικό σχολείο αλλάζει: Εμείς;»
της Γεωργίας Γ. Μαρκέα
Σχολική Σύμβουλος Μουσικής (ΠΕ16) με έδρα την Α΄ Διεύθυνση Δ.Ε. Αθήνας
PhD και post-doc στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου, Institute of Education
E-mail: gmarkea@gmail.com
Κινητό: 6974765321
Το σύγχρονο σχολείο δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην αξία της μουσικής εκπαίδευσης μέσα από ένα πρίσμα διαπολιτισμικότητας και διαθεματικότητας. Η Μουσική θα διδάσκεται πλέον σε ειδικά εξοπλισμένη για τις ανάγκες του μαθήματος αίθουσα, αποκλειστικά από εκπαιδευτικούς της ειδικότητας και μάλιστα από την Α΄ Δημοτικού, όπου θα είναι δίωρο μάθημα. Αυτά προβλέπονται από το Φ. 12/829/88413/Γ1/20-07-2010, το οποίο αναφέρεται στη διδασκαλία-πρόγραμμα σπουδών των νέων διδακτικών αντικειμένων τα οποία θα εισαχθούν στα ολοήμερα δημοτικά σχολεία με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα.
α) ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
i) Υποχρεωτικό πρόγραμμα:
Οδηγίες διδασκαλίας για τις Α΄ & Β΄ τάξεις δίνονται διεξοδικά στο βιβλίο του εκπαιδευτικού των Α΄ και Β΄ τάξεων.
Οδηγίες διδασκαλίας για τις Γ΄ και Δ΄ τάξεις δίνονται στο βιβλίο του εκπαιδευτικού καθότι το πρόγραμμα σπουδών είναι ανοιχτό, καθορίζει άξονες περιεχομένου, η ύλη των οποίων διαπλέκεται σύμφωνα με το προσωπικό πρόγραμμα του διδάσκοντος, το βιβλίο του μαθητή, τις δεξιότητες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών, και προσαρμόζεται στον διαθέσιμο κάθε φορά χρόνο. Με κατάλληλη επιλογή από τις δραστηριότητες που προτείνονται στο βιβλίο του μαθητή μπορούν να επιτευχθούν οι στόχοι του προγράμματος σπουδών.
Οδηγίες διδασκαλίας για τις Ε΄ και Στ΄ τάξεις δίνονται διεξοδικά στο βιβλίο του εκπαιδευτικού.
Για όλες τις τάξεις του Δημοτικού μία ή δύο ώρες επιπλέον απασχόληση του μαθητή εβδομαδιαίως, με ανάθεση εργασίας στο σπίτι, ως συνέχεια και ολοκλήρωση της εικαστικής δραστηριότητας που άρχισε στην τάξη είναι επιθυμητή, καθότι αυτή αυξάνει την ποιότητα του αποτελέσματος, και εισάγει τη δημιουργική ενασχόληση με τις καλές τέχνες στον ελεύθερο χρόνο των μαθητών.
ii) Ζώνη του Ολοήμερου Προγράμματος
Οι μαθητές μπορούν να χωριστούν ηλικιακά, αλλά το μάθημα επίσης μπορεί να γίνει και σε σχέση με τις ικανότητες και τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα των μαθητών στα Εικαστικά. Ο εκπαιδευτικός της ζώνης του ολοήμερου προγράμματος, σε συνεννόηση με τον εκπαιδευτικό του υποχρεωτικού ωραρίου, συνεχίζει, επεκτείνει και εμβαθύνει τις εικαστικές δραστηριότητες της πρωινής ζώνης. Μπορεί όμως να προτείνει νέες δραστηριότητες, τεχνικές, υλικά, θεματολογία βασισμένος τόσο στους άξονες δραστηριοτήτων των προγραμμάτων σπουδών των τάξεων της πρωινής ζώνης, όσο και του Προγράμματος Σπουδών της ζώνης. Ο χαρακτήρας του μαθήματος στην ζώνη είναι κυρίως εργαστηριακός και δημιουργικός. Στις δραστηριότητες είναι χρήσιμο το βιβλίο του μαθητή, το cd-rom των Εικαστικών του Δημοτικού, το DVD των Εικαστικών, το λογισμικό Natural Art και κάθε αναρτημένο εικαστικό υλικό στο e-yliko, εφόσον υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης σε υπολογιστές και Internet.
Αναλυτικές οδηγίες διδασκαλίας περιλαμβάνουν τα βιβλία των Εικαστικών του εκπαιδευτικού για όλες τις τάξεις του Δημοτικού σχολείου.
Ισχύει το ΦΕΚ 1471/τ.Β΄/2002 με τις παρακάτω τροποποιήσεις:
Κεφ.Στ΄, παρ.3. (Πρόγραμμα Σπουδών Εικαστικών για τις τάξεις Α΄,Β΄,Γ΄), ενότητα 4 (Θέματα –Δραστηριότητες) :
Κεφ.Στ΄, παρ.3. (Πρόγραμμα Σπουδών Εικαστικών για τις τάξεις Δ΄,Ε΄,Στ΄), ενότητα 4 (Θέματα –Δραστηριότητες) :
β) ΜΟΥΣΙΚΗ
i) Υποχρεωτικό πρόγραμμα:
Α΄- Β΄ τάξεις: Την σχολική χρονιά 2010-11 θα χρησιμοποιηθεί για πρώτη φορά το νέο διδακτικό πακέτο της Μουσικής (συγγραφείς: Μ. Αργυρίου κ.α) που αποτελείται από βιβλίο μαθητή, βιβλίο εκπαιδευτικού και τετράδιο εργασιών. Το διδακτικό πακέτο υλοποιώντας το πρόγραμμα σπουδών έχει λάβει υπόψη του ότι το μάθημα της Μουσικής διδάσκεται μία (1) ώρα εβδομαδιαίως. Όμως επειδή το πρόγραμμα σπουδών της Μουσικής είναι ανοικτό, μπορεί να εφαρμοστεί και στο δίωρο των ολοήμερων δημοτικών σχολείων ΕΑΕΠ. Ο εκπαιδευτικός που θα διδάξει τη Μουσική στα σχολεία αυτά καλείται να χρησιμοποιήσει το νέο διδακτικό πακέτο της Μουσικής χρησιμοποιώντας τον επιπλέον χρόνο στην επέκταση των προτεινόμενων μουσικών δραστηριοτήτων και εξαντλώντας τις επιπλέον δραστηριότητες που παρατίθενται στο βιβλίο του εκπαιδευτικού και στο τετράδιο του μαθητή. Οδηγίες για τη διεξαγωγή του μαθήματος δίνονται εκτενώς στο βιβλίο του εκπαιδευτικού.
Read more...